Jokioisten Museorautatietä ylläpitävä Museorautatieyhdistys ry aloitti syksyllä varainkeruukampanjan, jolla kerätään rahaa höyryveturi LWR 6:n, Helgan kunnostamiseen ja pitämiseen ajokuntoisena. Vuonna 1909 valmistunut Helga on vanhin ajokunnossa oleva, suomalaisvalmisteinen veturi.

Höyryveturi seisoo yksinään asemalla. Taustalla museojuna matkustajineen.
LWR 6 höyryveturi Minkiön asemalla. Kuva: Jussi Tepponen.

Varainkeruukampanjasta uutisoi näyttävästi mm. Forssan Lehti sekä YLE Häme. Uutinen kampanjasta tavoitti myös kantahämäläisen kansanedustajan Timo Heinosen, joka päätti lähteä auttamaan rahoituksen hankkimisessa. Pitkäjänteisen työn tuloksena Valtionvarainvaliokunta on tänään 12.12. myöntänyt Helgan kunnostukseen 50 000 euron avustuksen.

Museorautatieyhdistys on todella kiitollinen saamastaan avustuksesta! Avustus mahdollistaa tarvittavien materiaalien ja teetettävien osien tilaamisen, jolloin höyrykattilan ja koko veturin kunnostus päästään aloittamaan sopivana ajankohtana.

Höyryjuna puuskuttaa ylös mäkeä metsäisessä maisemassa.
LWR 6 höyryveturin vetämä museojuna nousee Huhdin mäkeä entisen Huhtaan seisakkeen kohdalla. Kuva: Seppo Heikkilä.

Koska kyseessä on kallis kunnostus- ja uusimistyö, jatkaa Museorautatieyhdistys vielä varainkeruuta ensi kevään ajan. Nyt saatu avustus mahdollistaa projektin aloittamisen ja tarvittavien hankintojen tekemisen.

On ilo huomata, että yhdistyksen pitkäjänteistä työtä suomalaisen kulttuuriperinnön ja teollisuushistorian säilyttäjänä arvostetaan. Palkatonta talkootyötä tekevät museorautatieläiset sekä erilaiset avustuksen mahdollistavat tämän ainutlaatuisen kokonaisuuden säilymisen elävänä museona.