Kahdeksas päivä. Ei vielä jätetä eilistä lyhyttä tavarajunaa, vaan palataan siihen vielä kerran. Ajankohtahan on helmikuu 1973. Päivä on kirkas ja aurinkoinen. Jokioisten Ilmalan säätilastojen perustella lienee kyseessä 23.2.-28.2. välinen aika ja mahdollisesti perjantai 23.2.1974, jolloin pääkaupunkseudulta tuleva kuvaaja olisi helpommin ollut paikalla.

Päivä oli kylmä pakkaspäivä (yöllä -21°C), mutta aurinko lämmitti jo sen verran, että päivällä oli enää -6°C pakkasta. Jokioisten rautatien Forssan lumiauran seinään kirjattujen käyttötietojen mukaan rata oli aurattu reilua viikkoa enen keskiviikkona 14.2.1973. Aurausta edeltävän tiistain lumisateen jälkeen lunta oli ollut maassa 22 cm.

Humppilan jälkeen junaa on kuvattu useassa paikassa, mutta oheinen Minkiön aseman katolta Humppilan suuntaan otettu kuva on mainio. Kuvasta näkyy hyvin myös junan lyhyt kokoonpano. JR11 Konduktöörin vaunun lisäksi junassa on vain lavetilla JR21 oleva tyhjä avotavaravaunu. Junan takana näkyy Minkiön Humppilan pään tulovaihde, mutta Minkiön kakkosraidetta ei ole aurattu.

Oranssinkeltaiseksi maalattu pieni dieselveturi vetää kahta vaunua valkoisen lumen peittämällä kapearaiteisella radalla.Karkkilalainen Move21 dieselveturi vetää lyhyttä kuormatusta lavettivaunusta muodostuvaa tavrajunaa Humppilasta kohti Forssaa. Juna on juuri saapumassa Minkiön asemalle, jonka katolta kuva on otettu. Kuva: Vesa Venho, helmikuu 1973.

Sinulla ei ole oikeuksia kommentoida