Kymmenes joulukuuta. Jouluun on aikaa kaksi viikkoa ja matkamme Humppilasta jatkuu. Olemme nyt Jokioisten vanhalla asemalla, nykyisen kunnantalon vieressä missä nykyisin kulkee Asematie. Veturin nokikaapin takana olevat talot auttavat tänään paikantamaan tarkan kohdan. Päivä on 27. helmikuuta vuonna 1968 ja ulkona on suojakeli ja melkein 4 astetta lämmintä. Lunta on maassa yli puoli metriä, tarkalleen 51 cm.

Jokioisten asemalla seisovassa tavarajunassa on vain muutama vaunu. JR4 Tubize höyryveturin takana on kaksi pitkää loviisalaista avotavaravaunua, joissa näyttää olevan lastina kiepillä olevaa muoviputkea ja myös suoria putkia. Avovaunujen takana on ilmeisesti lämmitetty umpitavaravaunu numero JR67 ja joku toinen umpitavaravaunu. Nuo umpitavaravaunut lienevät varattu kappaletavaran kuljetukseen.

1960-luvulla tavarajunat ajettiin yleensä Move21 dieselvetureilla, mutta nyt ajossa on JR4 höyryveturi, joka oli tuolloin Jokioisten rautatien ainoa ajokuntoinen höyryveturi toisen, eli JR5 höyryveturin ollessa varastoituna sen ympärille rakennettuun koppiin Jokioisten ratapihan Forssan puoleisessa päässä. Saattaa olla, että dieselveturit vauroituivat 2-tien tasoristeysonnettomuudessa vajaa pari viikkoa aikaisemmin ja tämä pakotti ottamaan höyryveturin käyttöön.

Edellisen viikon aikana oli satanut noin 5 cm uutta lunta, joten voi myös olla, että radalla oli ajettu höyryvetoinen aurausjuna. Tarkkaa tietoa asiasta ei ole, koska vuoden 1968 auraustiedot puuttuvat Forssan lumiauarasta. Voi myös hyvinkin olla, että vuonna 1968 käytettiin Humppilaan varastoitua auraa.

Höyryveturin vetämä tavarajuna siesoo lumen peittämän asemalaiturin vieressä.Tubze JR4 höyryveturin vetämä tavarajuna Jokioisten talvisella asemalla Kuva: Pekka Viitamäki, 27.2.1968.
Lisää kommentti

Voit kommentoida kirjautumatta, mutta silloin ylläpito hyväksyy kommenttisi ennen kuin kommentin voi nähdä. Ole kärsivällinen, sillä hyväksyntä voi viedä muutaman päivän!