Kolmastoista päivä ja toinen adventtisunnuntai. Ei vieläkään jätetä Forssan asemaa taakse, vaan käydään kurkkaamassa aseman viereisellä varastoalueella, jossa oli paljon eri liikkeiden varastoja. Sieltä löytyy uututtaan kiiltävä polttoainevarasto, jonka raiteella seisoo Jokioisten rautatien ainoa säiliövaunu. Vaunun oli hankittu Loviisa-Vesijärven rautatieltä ja sen omistajana oli tai oli ollut Nobel Standard, aikansa suuri öljy-yhtiö.

Polttoainevaraston seinässä on iso kyltti, jossa lukee "Tupakanpoltto Kielletty". varaston kulmalla pikkupoika katselee miestä, joka on kiivennyt ylös säiliövaunun päälle ja raottaa vaunun luukkua. Varaston edusta on vielä karkeaa vasta tasoitettua maata, aivan kuin rakennustyöt olisi juuri saatu valmiiksi ennen kevyen pakkaslumen maahan satamista. Säiliövaunu oli käytössä Jokioisten rautatiellä vuosina 1922-1948, jonka jälkeen säiliövaunun alustalle rakennettiin umpivaunu JR71, joka on edelleen olemassa Jokioisten Museorautatiellä.

Kuvan vasemmassa reunassa korkealla betonikivijalalla oleva aaltopeltinen varasto, jonka kulmalla poika katsoo varaston takana olevaa säiliövaunua, jonka luukulla tikapuilla seisoo mies.
Jokioisten rautatiellä käytössä ollut Nobel-Standard yhtiön säiliövaunu Forssassa uuden öljyvaraston raiteella. Kuva: Kokoelma Museorautatieyhdistys ry, noin 1922-1948
Kommentit
# Turusta löytyy samanlainen varastoTapani 13.12.2020 19:57
Turusta löytyy Aurajoen rannasta samalainen aaltopeltivarasto:
Ilmoita ylläpidolle

Sinulla ei ole oikeuksia kommentoida