On jo viidestoista joulukuuta ja jatketaan matkaa Forssasta, ohitetaan Jokioisten asema, ylitetään Loimijoki yhdeksäs joulukuuta kuvassa näkyvää siltaa pitkin ja saavutaan Siirappivaihteelle. Päivä on kuulas pakkaspäivä todenäköisesti talvella 1972. Lumi narskuu valokuvaajan kenkien alla ja aurinko, joka värjää pilviä violetin punaiseksi, on sen verran alhaalla, että dieselvetureiden valot on sytytetty. Siirappitehtaalta nousee ilmaan höyrypilviä.

Vasemmalla näkyvä tiiliseinä on Jokioisten siirappitehtaan seinää. Taustalla näkyy Jokioisten kartanoiden varastorakennuksia. JR3 dieselveturi (pakoputken päästä tuntee veturin) on työntänyt lumiauran Ferrarian teollisuusraiteilta ylös mäkeä. Lumiauran kamiinassa on tuli, sillä sen savuupiipusta nousee savu. Dieselveturi JR1, jonka vasemman puoleinen etuvalo on palanut, on auran edessä, mutta sitä ei ole kytketty auraan. Veturin ja lumiauran välistä näkyy Jokioisten ja Forssan suuntaan johtavalla pääraiteella seisovasta tavarajunan rungosta JR:n umpivaunun pääty.

Nykyisin Jokioisten Museorautatien rata päättyy suurin piirtein kohtaan, jossa kuva on otettu. Tavoitteena on tulevaisuudessa rakentaa purettu Ferrarina teollisuusraide uudelleen tästä vielä noin 500 metriä eteenpäin Loimijoen rantaan Jokioisten sahan entisen höyläämön ja varaston viereen. Radan pää tulisi vielä nykyisin seisovien Jokioisten entisen rautatiesillan kivipilarien väliin. Suunnitelmat radan jatkoa varten on tehty ja kiskomateriaali hankittu, vain lopullinen rahoitus puuttuu.

Kaksi oranssinkeltaista dieselveturia ja laatikkolumiaura niiden välissä seisovat lumisella raiteella punatiilisen tehdasrakennuksen vieressä.
Jokioisten rautatien Move21 dieselveturit JR3 ja JR1 Forssan lumiauran kanssa auraus- ja vaihtötöissä Jokioisten Siirappitehtaan edessä. Kuva: Börje Sällström, noin 1972.
Lisää kommentti

Voit kommentoida kirjautumatta, mutta silloin ylläpito hyväksyy kommenttisi ennen kuin kommentin voi nähdä. Ole kärsivällinen, sillä hyväksyntä voi viedä muutaman päivän!