Kahdeskymmennes joulukuuta ja neljäs adventtisunnuntai. Neljä päivää jouluun. Pysytään vielä Minkiön asemalla, josta vuosien kuluessa on tullut Jokioisten Museorautatien toiminnan keskus ja aktiivinen museovarikko. Palataan ajassa kolmantena päivänä joulukuuta kuvattuun ruskajunaan, jonka lumisade yllätti vajaa parikymmentä vuotta sitten lokakuussa 2002.

Kuvassa juna on juuri ylittämässä Kiipuntien tasoristeystä matkalla Jokioisista Minkiölle. Junaa vetää Museorautetietoiminnan aloittanut höyryveturi HKR5 "Sohvi". Veturin karja-auran siivistä on hyötyä veturin puskiessa Kiipuntien tasoristeyksen yli.

Kyseisen ruskajunan ensimmäisellä lähdöllä sattui tapaus, jonka junan konduktööri varmaan muistaa vieläkin. Junan lähtiessä Minkiöltä Humppilaan päin pyyhkäisi aseman kulmalla kasvavan koivun lumen painama oksa lumet konduktöörinvaunun katolta vaunun päätysillalla seisovan konduktöörin niskaan. Kylmä ja pirteä alku päivän junailuille!

Höyryveturin vetämä juna ylittämässä lumista tasoristeystä
Lumisateen yllättämä vuoden 2002 ruskajuna Jokioisilta Minkiölle ylittämässä Kiipuntien tasoristeystä juuri ennen asemalle saapumista. Kuva: Teemu Virtanen 5.10. 2002.

Sinulla ei ole oikeuksia kommentoida