Höyryveturi numero 4 on Belgiassa vuonna 1947 valmistettu entinen Jokioisten rautatien veturi, jonka on valmistanut Belgian Nivellesissä toiminut Tubize-konepajayhtymään kuulunut S.A. Les Ateliers Metallurgiques Nivelles Division de Tubize.
Numero 4 ja sen identtinen sisarveturi numero 5 hankittiin Jokioisten rautatielle, koska rautatieyhtiö menetti sotakorvausten myöhästymissakkona uusimman ja voimakkaimman, Henschel-merkkisen veturinsa silloiseen Neuvostoliittoon. Tubizen mitat ja suoritusarvot vastaavatkin lähes täydellisesti menetettyä Henscheliä. Veturit tilattiin vuonna 1946 ja numero 4 saapui Suomeen vuoden 1947 lopussa.
Tubizea käytettiin JR:n raskaiden tavarajunien, ja vuoteen 1951 myös matkustajajunien veturina aina 1960-luvulle saakka. Tällöin Jokioisten rautatie osti Loviisa-Vesijärven rautatieltä kolme ja Hyvinkään-Karkkilan rautatieltä yhden Move 21-veturin. Numero 4:n ja numero 5:n käyttö väheni ja joutuivat vähempiarvoisiin tehtäviin, dieselvetureiden varakoneiksi sekä talvisin aurausjuniin.
Jokioisten rautatien liikenne lakkautettiin 29.3.1974 ja numero 4 veti sillä hetkellä ainoana toimivana veturina viimeisen tavarajunan Humppilasta Forssaan.
Jokioisten Museorautatie osti numero 4:n ja suuren määrän muuta kapearaidekalustoa yhdessä Minkiö-Jokioinen -rataosuuden kanssa alkuvuodesta 1978. Veturi on sen jälkeen toiminut museojunaliikenteessä kesäisin. Veturi oli jo museojunaliikenteen alkaessa 25.6. 1978 varsinkin höyrykattilaltaan huonossa kunnossa, joten veturi täyskorjattiin VR:n Kuopion konepajassa vuosina 1985-1988.
Tekniset tiedot
- Paino työkunnossa:
- 36 000 kg
- Pituus puskimineen:
- 8,9 m
- Kokonaisleveys:
- 2,5 m
- Kokonaiskorkeus:
- 3,3 m
- Polttoaine:
- kivihiili
- Höyrykattilan työpaine:
- 11 kg/cm2
- Pyörästö:
- 2-6-2T (3 vetävää pyöräkertaa, 2 juoksupyöräkertaa)
- Valaistusjärjestelmä:
- sähkö, 24 V tasavirta, tuotetaan höyryturbiinigeneraattorilla