Orion veturi

Jokioisten Museorautatien uusin höyryveturi on Belgiassa vuonna 1948 valmistettu entinen Jokioisten rautatien höyryveturi numero 5. Veturin "Orion" -nimi periytyy sen edelliseltä kotiradalta, Welshpool & Llanfair Light Railwaylta Walesista. Veturin on valmistanut Belgian Nivellesissä toiminut Tubize- konepajayhtymään kuulunut S.A. Les Ateliers Metallurgiques Nivelles Division de Tubize.

JR 5 saapui Suomeen vuonna 1948, ja sitä käytettiin JR:n raskaiden tavarajunien, ja vuoteen 1951 myös matkustajajunien veturina aina 1960-luvulle saakka. Veturi poistettiin liikenteestä tulipesävaurion vuoksi 1964 ja se oli vuoteen 1972 Jokioisissa sijoitettuna veturin ympärille rakennetussa "veturitallissa".

Tubizen osti 1972 englantilainen yksityishenkilö, jonka tarkoituksena oli kunnostaa Wisbeckiin sijoittamansa veturi ajokuntoon. Omistaja joutui kuitenkin luopumaan veturista, ja Tubizen osti walesilainen Welshpool & Llanfair Light Railway -museorautatie. Siellä veturi kunnostettiin ajokuntoon ja otettiin käyttöön syksyllä 2000.

Veturi osoittautui kuitenkin WLLR:n rataverkolle hieman liian kookkaaksi ja painavaksi, ja keväällä 2006 päästiin sopimukseen veturin hankkimisesta takaisin Suomeen. Veturi tuotiin meritse Englannin Harwichista Turkuun ja sieltä lavettikuljetuksena edelleen Jokioisille. Veturi liikkui ensimmäisen kerran omin voimin entisellä kotiradallaan 15.10.2006.

Veturi on sijoitettu museorautatielle, mutta sen uusi omistaja on suomalainen yksityishenkilö. Museorautatieyhdistys ry:n ja omistajan välisen sopimuksen mukaan veturia käytetään museorautatien liikenteessä muiden vetureiden tapaan yhdistyksen vastatessa veturin käyttö- ja ylläpitokustannuksista.

Video Orionin ensimmäisestä koeajosta museorautatiellä 15.10.2006. Veturi on vielä WLLR:n aikaisessa asussaan, muun muassa savupiippu poikkeaa nykyisestä.

Tekniset tiedot

Paino työkunnossa:
36 000 kg
Pituus puskimineen:
8,9 m
Kokonaisleveys:
2,5 m
Kokonaiskorkeus:
3,3 m
Polttoaine:
kivihiili
Höyrykattilan työpaine:
13 kg/cm2
Pyörästö:
2-6-2T (3 vetävää pyöräkertaa, 2 juoksupyöräkertaa)
Valaistusjärjestelmä:
sähkö, 24 V tasavirta, tuotetaan höyryturbiinigeneraattorilla

Lue myös

Uutinen "Orionin" paluusta Jokioisten radalle

Uutinen veturin ensiajosta museorautatiellä