piirros LWR 6 höyryveturista

Loviisa-Vesijärven rautatien höyryveturi numero 6 on valmistettu Tampereella Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus Oy:n eli Tampellan veturitehtaalla. Veturi valmistui vuonna 1909 ja sai valmistusnumerokseen 141, eli veturi on 141. tehtaan valmistama veturi.

Numero 6 oli käytössä yhteensä 51 vuoden ajan, eli vuodesta 1909 19.4.1960 saakka, jolloin veturi jäi seisomaan. Veturi siirtyi Loviisan kaupunginmuseon omistukseen ja se asetettiin muistomerkiksi Loviisan keskustaan. Jokioisten Museorautatietä ylläpitävä Museorautatieyhdistys sai neuvottelujen jälkeen jo varsin huonoon kuntoon päässeen veturin hallintaansa ja LWR 6 siirrettiin 23.9.1982 Minkiölle sisäsäilytykseen. Myöhemmin hinauskunnossa oleva veturi kunnostettiin ulkoisesti - eli lähinnä maalattiin - Kapearaidemuseon näyttelyesineeksi. Veturin omistanut Loviisan kaupunki luovutti veturin Museorautatieyhdistys ry:n omistukseen vuonna 1996 ja numero 6:n kunnostus ajokuntoon pääsi alkamaan syksyllä 1996. Kunnostustyön rahoitti suurimmaksi osaksi liikenneministeriö.

Kunnostuksen yhteydessä veturi palautettiin siihen asuun, jossa se oli ollut 1920-luvulla, eli se maalattiin veturinvihreän sijasta mustaksi, luistinliikuntalaitteet rakennettiin uudestaan alkuperäisen malliseksi, veturin savupiippu rakennettiin uudelleen alkuperäisen tyyppiseksi ja veturiin rakennettiin toimiva asetyleenikaasuvalaistusjärjestelmä.

LWR 6 höyryveturi

Veturin kunnostustyö tehtiin Jokioisissa Jomeco Oy:n konepajalla. Loppukokoonpano tapahtui pääosin vuoden 1998 keväällä ja kesällä. Hanke huipentui lauantaina 15.8.1998, jolloin valmis veturi lastattiin konepajalla kuorma-auton erikoiskuljetuslavetille ja kuljetettiin Minkiölle, jossa se vedettiin suoraan auton lavalta kiskoille. Seuraavana päivänä veturi liikkui ensi kerran lähes 40 vuoden seisonnan jälkeen omin voimin.

Museojunaliikenteessä numero 6 on toiminut vuoden 1999 keväästä alkaen. Veturivanhus on osoittautunut erittäin luotettavaksi ja hyväkulkuiseksi työjuhdaksi.

Tekniset tiedot

Paino tenderin kanssa:
54 500 kg
Polttoaine:
koivuhalko
Tenderin vesitilavuus:
8,5 m3
Kattilan vesitilavuus:
noin 3,3 m3
Kattilan työpaine:
10 kg/cm2
Pyörästö:
2-8-0 (4 vetävää pyöräkertaa, 1 juoksupyöräkerta)
Valaistusjärjestelmä:
asetyleenikaasuvalot