Joulukalenteri
Jokioisten Museorautatien omassa joulukalenterissa aukeaa uusi kuvaluukku joka päivä aina jouluaattoon saakka!
Kymmenes joulukuuta. Jouluun on aikaa kaksi viikkoa ja matkamme Humppilasta jatkuu. Olemme nyt Jokioisten vanhalla asemalla, nykyisen kunnantalon vieressä missä nykyisin kulkee Asematie. Veturin nokikaapin takana olevat talot auttavat tänään paikantamaan tarkan kohdan. Päivä on 27. helmikuuta vuonna 1968 ja ulkona on suojakeli ja melkein 4 astetta lämmintä. Lunta on maassa yli puoli metriä, tarkalleen 51 cm.
Jokioisten asemalla seisovassa tavarajunassa on vain muutama vaunu. JR4 Tubize höyryveturin takana on kaksi pitkää loviisalaista avotavaravaunua, joissa näyttää olevan lastina kiepillä olevaa muoviputkea ja myös suoria putkia. Avovaunujen takana on ilmeisesti lämmitetty umpitavaravaunu numero JR67 ja joku toinen umpitavaravaunu. Nuo umpitavaravaunut lienevät varattu kappaletavaran kuljetukseen.
1960-luvulla tavarajunat ajettiin yleensä Move21 dieselvetureilla, mutta nyt ajossa on JR4 höyryveturi, joka oli tuolloin Jokioisten rautatien ainoa ajokuntoinen höyryveturi toisen, eli JR5 höyryveturin ollessa varastoituna sen ympärille rakennettuun koppiin Jokioisten ratapihan Forssan puoleisessa päässä. Saattaa olla, että dieselveturit vauroituivat 2-tien tasoristeysonnettomuudessa vajaa pari viikkoa aikaisemmin ja tämä pakotti ottamaan höyryveturin käyttöön.
Edellisen viikon aikana oli satanut noin 5 cm uutta lunta, joten voi myös olla, että radalla oli ajettu höyryvetoinen aurausjuna. Tarkkaa tietoa asiasta ei ole, koska vuoden 1968 auraustiedot puuttuvat Forssan lumiauarasta. Voi myös hyvinkin olla, että vuonna 1968 käytettiin Humppilaan varastoitua auraa.
Yhdeksäs joulukuuta. Pysytään edelleen 1970-luvulla ja talvisissa maisemissa. Radan pitäminen liikennekunnossa vaati talvisin myös radan aurausta ja vaihteiden sekä tasoristeysten puhdistusta lumesta ja jäästä. Jokioisten rautatiellä oli 1970-luvulla kaksi lumiauraa, joista toinen oli Humppilassa ja toinen Forssassa. Kaikissa aurauskuvissa näyttää olevan Forssan aura, joka on edelleen Jokioisten Museorauttaiellä, kuten ensimmäisen päivän kuvasta voi nähdä.
Tämän Forssan auran katon rajaan on lyjykynällä kirjattu kaikki auran käyttöpäivät. Vuosittain rata jouduttiin auraaman kymmenisen kertaa. Vuosi 1970 oli erityisen vaikea, silloin aura oli liikkeellä 24 päivänä!
Kuvassa JR3 Move21 dieselveturi ylittää Loimijokea Forssan laatikkolumiauran kanssa. Oikealla on Jokioisten asema ja vasemmalla Humppilan suunta ja myös vaihde, josta pääsee Siirappitehtaalle, Jokioisten sahan raiteelle ja Ferrarian lanka ja naulatehtaille.
Kahdeksas päivä. Ei vielä jätetä eilistä lyhyttä tavarajunaa, vaan palataan siihen vielä kerran. Ajankohtahan on helmikuu 1973. Päivä on kirkas ja aurinkoinen. Jokioisten Ilmalan säätilastojen perustella lienee kyseessä 23.2.-28.2. välinen aika ja mahdollisesti perjantai 23.2.1974, jolloin pääkaupunkseudulta tuleva kuvaaja olisi helpommin ollut paikalla.
Päivä oli kylmä pakkaspäivä (yöllä -21°C), mutta aurinko lämmitti jo sen verran, että päivällä oli enää -6°C pakkasta. Jokioisten rautatien Forssan lumiauran seinään kirjattujen käyttötietojen mukaan rata oli aurattu reilua viikkoa enen keskiviikkona 14.2.1973. Aurausta edeltävän tiistain lumisateen jälkeen lunta oli ollut maassa 22 cm.
Humppilan jälkeen junaa on kuvattu useassa paikassa, mutta oheinen Minkiön aseman katolta Humppilan suuntaan otettu kuva on mainio. Kuvasta näkyy hyvin myös junan lyhyt kokoonpano. JR11 Konduktöörin vaunun lisäksi junassa on vain lavetilla JR21 oleva tyhjä avotavaravaunu. Junan takana näkyy Minkiön Humppilan pään tulovaihde, mutta Minkiön kakkosraidetta ei ole aurattu.
Seitsemäs joulukuuta ja palataan vielä kerran Humppilan asemalle. Tällä kertaa helmikuuhun 1973 eli aikaan, jolloin Jokioisten rautatiellä kulki vielä tavarajunia ja Museorautatie liikennöi museojunia kesäviikonloppuisin, kun tavaraliikennettä ei ollut.
Karkkilalainen Move21 dieselveturi on tullut Forssasta Humppilaan ja tehtyään hieman vaihtotöitä lähtee hakemaan lavettivaunun päällä kuljetettavaa VR:n avotavaravaunua lavettivaunujen lastausraiteelta Humppilan meijerin vierestä. Päivän kuvaa on hauska verrata joulukuun kolmannen päivän kuvaan, joka on otettu samasta paikasta, mutta lähes 30 vuotta myöhemmin.
Halkokatoksen vieressä on jonkun rautatieläisen polkupyörä, jolla on aamulla tultu töihin. Vaihteet on huolellisesti puhdistettu lumesta ja pyörälle kolatu oma parkkipaikka. Oikealla näkyy Humppilan vanha asema, joka paloi pian kuvan oton jälkeen 18.4.1973. Halkokatos on ainoa kuvan rakennuksista, joka on edelleen olemassa. Kukahan olisi tuolloin tuota uskonut.
Kuudes joulukuuta, eli itsenäisyyspäivä. Tänään Suomi höyryää voimalla eteenpäin ja sukeltaa kohta ulos pilvestä, jossa matkaa on viime kuukaudet tehty. Matkaamme luottavaisin mielin kohti tulevaa, ensi vuotta ja normaaleja oloja.
Vuonna 2017 juhlittiin 100-vuotiasta Suomea ja joulupukin junat ajettiin ensimmäistä kertaa kahdella höyryjunalla. Toista junaa veti myös itse 100-vuotias Suomi 100 -juhlavuoden veturi HKR 5 eli Sohvi ja toista tässä kuvassa näkyvä Jokioisten rautatien Tubize-höyryveturi JR 5 (Orion).
Viides päivä joulukuuta. Tänään olisi jo lähes perinteeksi muodostuneen Jokioisten Museorautatien Joulupukin Junan pitänyt liikennöidä. Toisin kuitenkin kävi ja syynkin huomaa päivän kuvasta. Nyt voidaan vain muistella menneiden vuosien Joulupukin Junia ja haaveilla vuoden 2021 Joulupukin Junasta.
Vuonna 2016 tungos oli kova Minkiön laiturilla junan saavuttua asemalle. Joulupukki juttelee lasten kanssa, väki purkautuu täydestä junasta, Keltaisen kahvion ovet ovat auki kutsuen matkustajia höyryävän glögimukin ja joulupiparien ääreen. Maassa on kevyttä pakkaslunta ja nenässä voi melkein tuntea pakkaspäivän kirpeyden ja veturin piipusta tulevan koivuhalon savun tuoksun.
Neljäntenä joulukuuta pysytään vielä Humppilassa ja eräänlaisen aurausjunan parissa. Keväällä 2019 Riipasta tullutta Humppilan uutta asemarakennusta oli kunnostettu jo koko talvi. Töistä oli tullut avovaunullinen laudanpätkiä, jotka piti saada Minkiölle pilkottavaksi.
Maaliskuun lopussa, tarkemmin 29.3. lumipeite oli jo sen verran huvennut, että Schöman vetämä työjuna pääsi Minkiöltä ensimmäistä kertaa Humppilaan. Kuvassa työjuna "auraa" Humppilan kakkosraidetta ja lastattu avovaunu näkyy taustalla Humppilan pukkinosturin alla. Asemarakennusta ei vielä ole kunnostettu ulkoisesti, mutta etuoven alustan hirret on jo vaihdettu ja seinään on lyöty uutta paneelia. Luntakin on vielä reilusti.
Kolmas joulukuuta. Nyt on aika palata ajassa taaksepäin vuoteen 2002 ja lokakuun alussa ajettuun ruskajunaan, josta tuli Jokioisten Museorautatien ensimmäinen kunnon talviliikennepäivä. Edeltävänä yönä satoi kunnolla lunta ja syksy muuttui hetkessä talveksi.
Kuvassa museojuna on saapunut Humppilan asemalle ja erittäin lumisella asemalaiturilla näkyy matkiustajia. Taustalla Humppilan toisella asemalla näkyy sinisistä matkustajavaunuista koostuva VR:n pikajuna. Museorautatiellä on vielä vanha pieni asemarakennus.
Paljon on 18 vuodessa muuttunut. Humppilassa on uusi iso hieno asema, taustalla oleva halkokatos on korjattu, VR:n junat ovat muuttuneet vihreiksi kaksikerrosjuniksi ja syksyllä saati sitten talvella ei enää juurikaan ole lunta...
Joulukuun toinen päivä. Hyvä hetki muistella parin vuoden takaista joulupukin junaa, joka ajettiin 1.12.2018 auringon mukavasti pilkahdellessa pilvien lomasta. Samalla juhlistettiin Jokioisten rautatien 120-vuotista taivalta, sillä Jokioisten rautatie avattiin virallisesti liikenteelle 9. joulukuuta 1898.
Tänä vuonna joulupukin junaa ei päästä ajamaan, mutta ensi vuonna juhlitaan taas joulun lähestymistä yhdessä.
Joulukuun ensimmäinen ja Jokioisten Museorautatien joulukalenteri on avattu. Lunta ei ole, mutta lumiaura haluaa silti lähteä kiskoille talvella 2020. Kaikki toivovat, että tänä jouluna lunta tulisi joulupukille!
Sivu 2 / 2