Jokioisten Museorautatien vuoden 2023 joulukalenterissa aukeaa uusi kuvaluukku joka päivä aina jouluaattoon saakka!

Tämän joulukalenterin vappukuva tulee Jokioisten rautatieltä. Kuvassa on JR 3 (VMT 67/1948) dieselveturin vetämä radan purkujuna Forssassa. Menossa on vapputauko Forssa-Jokioinen radan purkuhommissa. Viimeinen juna Forssasta!

Oranssin dieselveturin vetämä juna seisoo aurinkoisessa kevätsäässä.
JR 3 dieselveturin vetämä radan purkujuna Forssassa. Kuva: Pekka Viitamäki, 1.5.1974.

Sitten käydään pohjoisempana Eskolan metsäradalla katsomassa miltä kevät siellä näyttää. Kuvassa terävänpään terävimpänä ollut Pentti Toivanen resiinan kanssa Vanhalammilla toukokuussa 1960-luvun alussa. Pentti Toivasen osaksi jäi hoitaa Eskolan metsäradan alasajo. Toivanen kertoi, että hänet palkattiin lopettamaan metsärata. Työ kesti vain useita vuosia.

Mies istuu kapearaiteisen radan sivussa koivupinon vieressä olevan kevyen moottoriresiinan päällä. Taustalla näkyy vielä hieman lunta radan vieressä
Pentti Toivanen resiinan kanssa Vanhalammilla toukokuussa 1960-luvun alussa. Kuva: Niilo Isokangas, toukokuu 1960 tai 1961.

Kevättä kohden mennään ja vuorossa on kapearaiteisen Loviisa-Vesijärven rautatien viimeinen kevät. Kapearaideliikenteen loputtua 19.4.1960 koottiin vetokalusto Lahteen myyntiä tai romutusta varten. Kuvassa höyryveturi numero 7 (O&K 9454/1921) ja lumiaura Lahden Seudun Meijeriosuuskunnan rakennuksen kohdalla.

Kiiltävä höyryveturi ja laatikkolumiaura ratapihalla.
Höyryveturi numero 7 ja lumiaura Lahden Seudun Meijeriosuuskunnan rakennuksen kohdalla. Kuva: Pentti Kähärä, 20.4.1960.

Nyt siirrytään jo kevättalven tunnelmiin Riihimäen-Lopen rautatielle. Kuvassa on koeajoihin lainattu Dyckerhoff (92106/1937) moottoriveturi ratapenkalla kyljellään Riihimäestä päin katsottuna. Henkilöt oikealta lukien: Gunnar Markio, veturin päällä edessä Aarno Markio ja hänen takanaan A. Riuttan serkku Viljo Nieminen. Takana vasemmalla Kaile Juurinen. Apuveturi on tullut Santamäeltä päin.

Moottoriveturi lumisessa maisemassa kaatuneena ratapenkalle kyljellään. Miehet istuvat veturin päällä ja seisoskelevat sen vieressä.
Koeajoihin lainattu Dyckerhoff moottoriveturi ratapenkalla kyljellään Riihimäestä päin katsottuna. Kuva: Asser Riutta, 5.4.1947.

Itsenäisyyspäivänä siirrytään Ylä-Syvärin kenttäradalle. Kuvassa radan avajaisten juhlajunan koristettu veturi n:o 3 (Podolsk 159 330 / 1938) taustalla. Miehet totisina katsovat kuvaajaa kohden. Toinen oikealta voisi olla ltn Rauno Mäkinen, radan lkp. Rata valmistui 11.2.1944 ja radan vihkiäiset olivat 19.2.1944.

Höyryveturi lumisessa maisemassa ja sotilaita sen edessä.
Ylä-Syvärin kenttäradan avajaisten juhlajunan koristettu veturi taustalla. Miehet totisina katsovat kuvaajaa kohden. Kuva: kokoelma Olavi Kilpiö, Pajusuo, 19.2.1944.

Jatketaan kevättalvessa ja siirrytään Loviisa-Vesijärvi rautatielle. Kuvassa Porlammin, Porlom, pysäkki kevättalvella lumien keskellä. Ratavartija Halme liikkeellä erittäin pelkistetyn resiinan kanssa. Pysäkkirakennukseen on lisätty tuulikaappi.

Ratavartihja koilmipyöräresiinalla asemarakennuksen edessä lum isessa maisemassa.
Porlammin, Porlom, pysäkki kevättalvella lumien keskellä. Kuva: kokoelma Pentti Kähärä, 1950-luku.

Pysytään vielä helmikuussa ja siirrytään nyt Jokioisten rautatielle ja vuoteen 1968. Tämän päivän kuvassa JR 4 (Tubize 2365/1947) höyryveturi tekee vaihtotöitä Humppilan siirtokuormausalueella hyvin talvisessa kuvassa. Umpitavaravaunun 64 pääty näkyy myös kuvassa.

Höyryveturi tekee vaihtotöitä asemalla lumisessa maisemassa
JR 4 höyryveturi tekee vaihtotöitä Humppilan siirtokuormausalueella hyvin talvisessa kuvassa. Kuva: Pekka Viitamäki, 27.2.1968.

Tammikuulta siirrytään helmikuulle ja Riihimäen-Lopen rautatielle. Kuvassa viimeinen yleisen liikenteen tavarajuna on Sipilän talon helmikuussa 1952. Juna vetää Riihimäen-Lopen rautatien veturi n:o 2 (Tampella 177/1911).

Höyryveturi vetää umpitavaravaunuista koostuvaa tavarajunaa lumisessa maisemassa.
RLR:n viimeinen yleisen liikenteen tavarajuna on Sipilän talon helmikuussa 1952. Kuva: Asser Riutta, 1.2.1952.

Toinen joulukuuta ja pysytään vielä alkuvuoden talvisissa maisemissa. Kuvassa Jokioisten Museorautatien Hyvinkään-Karkkilan rutatien höyryveturi N:o 5 (Tampella 289/1917)saapumassa VR:n Hyvinkään konepajalle peruskorjaukseen tammikuussa 1979.

Höyryveturi rekka-auton lavetilla tiilisen teollisuusrakennuksen edessä.
HKR5 höyryveturi saapumassa VR:n Hyvinkään konepajalle peruskorjaukseen tammikuussa 1979. Kuva: Börje Sällström, 16.1.1979.

Ensimmäinen joulukuuta ja Jokioisten Museorautatien joulukalenteri avautuu. Hyvinkään-Karkkilan rautatien veturi numero 4:n (Tampella 179/1911) vetämä juna on saapumassa Vaskijärvelle. Junan loppupää ei ole vielä kaarteen takia näkyvissä. Huomenna joulupukin junaa vetää tämän veturin sisarveturi Hyvinkään-Karkkilan rautatien höyryveturi numero 5.

Höyryveturi höyryää asemalla lumisessa maisemassa
Hyvinkään-Karkkilan rautatien veturi numero 4:n vetämä juna on saapumassa Vaskijärvelle. Kuva: Museorautatieyhdiostys ry arkisto, 1960-luvun alkupuoli.