Schöma-veturi ratatyöjunassa

Nokian tehtaat hankki 60-luvulla kapearaiteiselle tehdasradalleen kaksi uutta Schöma-moottoriveturia Saksasta korvaamaan höyryvetureita. Ensimmäinen veturi saapui Suomeen vuonna 1965 ja toinen 1969. Vetureita käytettiin propsivaunujen siirtelyyn tehdasalueella.

Liikenne Nokialla päättyi vuonna 1972, jonka jälkeen veturit siirtyivät Oy W. Schauman Ab:n Pietarsaaren sellutehtaalle. Täällä ne saivat numerot 6 ja 7. Pietarsaaressa veturit joutuivat kovaan käyttöön ja liikenteestä poistuessaan vuonna 1976 molemmat olivat erittäin huonokuntoisia ja täysin ajokelvottomia lyhyestä käyttöiästään huolimatta.

Veturit saatiin lahjoituksena Museorautatielle vuonna 1978. Muutamien vuosien varastoinnin jälkeen veturit lähetettiin vuonna 1983 sittemmin lakkautetulle VR:n Vaasan konepajalle, jossa veturi numero 7 täyskorjattiin käyttökuntoon ja numero 6 toimi varaosalähteenä korjaustöiden yhteydessä. Samalla kunnostettavan veturin alkuperäinen 600 mm:n raideleveys muutettiin Museorautatien 750 mm:n raideleveydelle sopivaksi.

Veturin numero 7 täyskorjaus valmistui vuonna 1985 ja molemmat veturit tuotiin Museorautatielle seuraavana vuonna. Tämän jälkeen kunnostettua veturia on käytetty Museorautatiellä työjunissa ja ratapihoilla vaunujen siirtotehtävissä. Myös varaosiksi puretun veturin numero 6 runko, hytti ja konesuoja ovat edelleen olemassa.

Schöma Nokian tehdasradalla

Schöman valmistanut Christoph Schöttlerin veturitehdas on yhä toiminnassa. Tehdas valmistaa edelleen vaihtovetureita sekä leveälle että kapealle raideleveydelle. Tehdas onkin toimittanut varaosia myös Jokioisten Museorautatien Schöma-veturiin. Tehtaan englanninkieliset kotisivut ovat osoitteessa www.schoema.de.


Tekniset tiedot

Käyttöpaikka:
Nokian ja Pietarsaaren tehdasradat
Valmistaja:
Christoph Schöttler GmbH, Diepholz, Saksa
Valmistusnumero/-vuosi:
3151/1969
Paino työkunnossa:
8 t
Pituus:
3 650 mm
Junapaino:
75 tonnia
Nopeus:
15 km/t
Pyörästö:
Bdh (2 vetävää pyöräkertaa, dieselhydraulinen voimansiirto)
Moottori:
Deutz F4 L 514, nelisylinterinen dieselmoottori, teho 72 hv, iskutilavuus 5,3 litraa
Polttoaine:
Kevyt dieselpolttoöljy
Jarrujärjestelmä:
Paineilmajarru ja mekaaninen seisontajarru