Jokioisten Museorautatiellä on käytössä kaksi ajokuntoista Move 21 -dieselveturia. Kolmatta sarjan veturia kunnostetaan ajokuntoon. Veturit on valmistettu vuonna 1948.
Move 21 -veturityyppiä valmistettiin sodan jälkeen 76 kpl vuosina 1946–52 Sotakorvausteollisuuden valtuuskunnan, SOTEVA:n, tilauksesta. Kaikki veturit olivat neliakselisia kaasugeneraattori- eli puukaasumoottoreilla varustettuja kapearaidevetureita ja valmistettu sotakorvauksena Neuvostoliittoon. Valmistetusta erästä kymmenen veturia jäi Suomeen. Valmet Oy vaihtoi näihin vetureihin dieselmoottorit ja niiden uudeksi tyyppimerkinnäksi tuli Move 21. SOTEVA osti kyseiset veturit ja myi ne edelleen Insinööritoimisto Saalastille, joka kauppasi vetureita suomalaisille yksityisrautateille. Turengin Sokeritehtaan konepaja muutti viisi veturia leveäraiteisiksi.
Veturit numero 1 ja 3 olivat käytössä Loviisan–Vesijärven rautatiellä vuosina 1956–60 ja rautatien lakkauttamisen jälkeen ne myytiin Jokioisten rautatielle. Nykyisin museorautatiellä oleva numeroimaton veturi oli käytössä Hyvinkään-Karkkilan rautatiellä vuodesta 1954 vuoteen 1967. Jokioisten rautatie osti tämän veturin vuonna 1967. Vetureiden alkuperäinen vihreä väritys vaihdettiin oranssiin vuonna 1970. Jokioisten rautatiellä oli käytössään kaikkiaan neljä Move 21 -veturia (numerot 1, 2 ja 3 sekä numeroimaton 'Karkkilalainen').
Numero 1 oli käytössä vuoteen 1972 asti ja vuonna 1976 se ostettiin huonokuntoisena Museorautatielle. Veturin laajamittainen korjaustyö aloitettiin vuonna 1989 ja se on edennyt vähin erin muun työtilanteen salliessa.
Numero 2 romutettiin vuonna 1968.
Numero 3 oli käytössä Jokioisten rautatiellä aina tavaraliikenteen loppumiseen, vuoteen 1974 asti sekä radan purkujunissa vuosina 1974–75. Radan purkamisen päätyttyä veturi jäi Humppilaan, josta se tuotiin autokuljetuksena Minkiölle Museorautatien ostettua veturin vuonna 1976. Veturia ei käytetty 1979–86. Vuonna 1986 veturi maalattiin takaisin vihreäksi. Nykyisin veturia käytetään museo- ja tilausliikenteessä.
Karkkilan radalta Jokioisten radalle ostettu numeroimaton veturiyksilö oli käytössä radan liikenteen loppumiseen asti, jonka jälkeen rautatieyhtiö myi veturin yksityisomistukseen. Veturi siirrettiin Lammille rakennetulle radanpätkälle, jossa veturia käytettiin satunnaisesti. Veturi tuotiin museorautatielle heinäkuussa 2007. Veturi on edelleen yksityisomistuksessa, mutta museorautatie vastaa veturin kunnossapidosta vastineena sen käyttöoikeudesta.
Tekniset tiedot (numerot 1, 3 ja 'Karkkilalainen')
- Käyttöpaikka:
- Loviisan-Vesijärven rautatie (1 ja 3), Hyvinkään-Karkkilan rautatie ('Karkkilalainen'), Jokioisten rautatie
- Valmistaja:
- VMT Lentokonetehtaat
- Valmistusnumerot:
- 70 (numero 1), 67 (numero 3), 63 ('Karkkilalainen')
- Valmistusvuosi:
- 1948
- Paino työkunnossa:
- 13,5 t
- Pituus:
- 5 640 mm
- Junapaino:
- 100 tonnia
- Nopeus:
- 31 km/t
- Pyörästö:
- Ddm (4 vetävää pyöräkertaa, dieselmekaaninen voimansiirto)
- Moottori:
- Skandia/Valmet 440 D, nelisylinterinen dieselmoottori, teho 105 hv, iskutilavuus 16 litraa
- Polttoaine:
- Kevyt dieselpolttoöljy
- Jarrujärjestelmä:
- Paineilmajarru ja mekaaninen seisontajarru