TU 4 veturi

Museorautatien uusin ja tehokkain moottoriveturi on TU4-tyypin dieselveturi numero 2091. Veturi on valmistettu Neuvostoliitossa, Udmurtiassa toimivassa Kambarkin veturitehtaassa vuonna 1970. TU4-tyyppisiä (venäläinen tyyppimerkintä ТУ4) kapearaiteisia vetureita valmistettiin runsaat 3000 kappaleita vuosina 1962–74. Numero 2091 on ollut käytössä muun muassa Liettuassa. Viimeksi sitä on käytetty keskiliettualaisella Tytuvenain turveradalla. Veturi jäi pois liikenteestä 2000-luvun alkupuolella ja seisoi sen jälkeen useita vuosia ulkosalla.

Museorautatietä ylläpitävä Museorautatieyhdistys ry osti veturin vuoden 2009 kesällä. Kovassa käytössä ja sitä seuranneessa ulkosäilytyksessä melko huonoon kuntoon päässyt TU4 kuljetettiin kesäkussa rekkakuljetuksena Keski-Virossa sijaitsevaan Türiin ja sille tehtiin mittava korjaustyö Baltic Marine Group AS:n konepajalla. Entisen neuvostovalmisteisen panssarivaununmoottorin tilalle asennettiin käytetty ruotsalaisen Scanian valmistama linja-autonmoottori vuodelta 1990.

Veturiin jouduttiin tekemään paljon myös erilaisia metalli- ja sähkötöitä sekä muita korjauksia. Lopuksi veturi maalattiin kauttaaltaan museorautatielle sopiviin väreihin.

Kunnostustyö rahoitettiin osittain liikenne- ja viestintäministeriön myöntämällä avustuksella.

Museorautatielle TU4 tuotiin perjantaina 30. lokakuuta 2009. Veturi tuotiin laivakuljetuksena Tallinnasta Helsinkiin ja sieltä rekkakuljetuksena Minkiölle. Perillä veturi laskettiin kiskoille kahden autonosturin avulla. Ensimmäiset koeajot veturilla ajettiin heti saman päivän aikana.

Museorautatiellä veturia käytetään pääasiallisesti työjunien vetäjänä sekä vaunujen siirtelyssä ratapihoilla, mutta myös museojunien varaveturina sekä tarvittaessa tilausliikenteessä. Turboahdetulla moottorilla varustetun veturin teho on 260 hevosvoimaa ja huippunopeus noin 50 kilometriä tunnissa, joten se soveltuu hyvin niin raskaiden tavarajunien kuin nopeampien matkustajajunien vetämiseen.

TU-veturin 4 ohjaamo

Katso kuvia ja video TU4-veturin koeajoista museorautatiellä sekä kuvia kunnostustyöstä uutissivulta.


Tekniset tiedot

Edellinen käyttöpaikka:
Tytuvenain turverautatie, Liettua
Valmistaja:
Kambarskij mashinostroitelnyi zavod OAO, Udmurtia, Neuvostoliitto
Valmistusnumero/-vuosi:
2091/1970
Paino työkunnossa:
16 t
Nopeus:
50 km/t
Pyörästö:
B′B′ (4 vetävää pyöräkertaa teleissä, dieselhydraulinen voimansiirto)
Moottori:
Scania DSC11 13B, teho 260 hv, iskutilavuus 11 litraa
Polttoaine:
Kevyt dieselpolttoöljy
Jarrujärjestelmä:
Paineilmajarru