Forssan sähköradan (vasemmalla) ja Olkkolan sahan Move 4 -veturit Minkiöllä. Kuva: Tapani Havia

Museorautatiellä on viisi Move 4 -tyypin veturia, joista kolme on ajokunnossa. Vetureita valmistettiin 17 kappaletta vuosina 1950–59 lähinnä teollisuuslaitosten ja rautatietyömaiden käyttöön. Vetureista 11 valmistettiin 750 mm:n raideleveydelle ja kuusi 600 mm:n raideleveydelle.

Pienen tehonsa ja kevyen rakenteensa vuoksi Move 4 -vetureita käytetään museorautatiellä varsin satunnaisesti erilaisissa näytösajoissa ja kevyissä työjunissa.

Forssan sähkörata

Tämä veturi oli koko sarjansa prototyyppiveturi ja se oli käytössä VR:llä työmaaveturina vuosina 1950–61. Veturia käytettiin mm. Loviisan–Vesijärven rautatien levennystyömaalla. Vuosina 1961–82 veturi oli käytössä Finlayson Oy:n Forssan sahalla. Asko Oy lahjoitti veturin Museorautatielle vuonna 1990. Veturi täyskorjattin vuosina 1995–99.

Olkkolan saha nro 2

Veturi oli käytössä sisarveturinsa kanssa A. Ahlström Oy:n Yhtyneiden Paperitehtaiden Olkkolan sahalla vuosina 1950–76. Molemmat veturit lahjoitettiin vuonna 1976 Museorautatielle, jossa veturia numero 2 käytettiin paljon henkilö- ja työjunissa vuosina 1976–88. Sisarveturi numero 1 on toiminut varaosalähteenä ja on nykyisin varastoituna osittain purettuna.

Varkauden tehtaiden tehdasrata

Veturi on ollut vuodesta 1951 alkaen käytössä A. Ahlström Oy:n Varkauden tehtailla, mutta siirtyi käytöstä poistuttuaan yksityishenkilön omistukseen 1980-luvun alussa. Veturin omistaja kunnosti sen ajokuntoon Vantaalla. Vuodesta 2002 lähtien veturi on ollut sijoitettuna Museorautatielle, mutta on yhä yksityisomistuksessa.


Tekniset tiedot

Valmistaja:
Valtion Metallitehtaat (vuodesta 1951 Valmet Oy), Tampere
Valmistusvuodet:
1950 ja 1951
Valmistusnumerot:
1, 6 ja 12
Paino työkunnossa:
n. 4 t
Junapaino:
30 tonnia
Nopeus:
14 km/t
Pyörästö:
Bdm (2 vetävää pyöräkertaa, dieselmekaaninen voimansiirto)
Moottori:
Nelisylinterinen dieselmoottori, teho 35-75 hv
Polttoaine:
Kevyt dieselpolttoöljy
Jarrujärjestelmä:
Mekaaninen vipujarru