Jokioisten Museorautatien yhteistyökumppani Willimieli järjestää tänäkin kesänä ohjattuja resiinaretkiä!

Tule maistelemaan entisajan rautatieläisten arkea Willimielen topparoikkaretkellä Jokioisten Museorautatiellä! Retkellä hyppäämme resiinoiden päälle ja hurautamme lihasvoimin ratatöihin vanhan ajan topparoikan tyyliin! Resiinan pumppauksessa vetreytyneet lihakset pääsevät tositoimiin, kun pistämme lapiot, hakut ja lekat heilumaan ratapölkynvaihdossa. Muutaman ratapölkyn vaihdettuamme nautimme topparoikan vanhan ajan eväät ja resiinoimme työmaalta Minkiölle, jossa vuorossa on topparoikan jäsenille annettavien kunniakirjojen jako. Tämän jälkeen tutustumme vielä opastetusti historialliseen asema-alueeseen ja höyryveturivarikkoon.

Topparoikkaretki kestää noin 3 tuntia ja se sovitetaan osallistujien toiveiden ja kunnon mukaiseksi. Retkellä on mukana ohjaaja, joka perehdyttää osallistujat resiinoiden ja topparoikan työvälineiden turvalliseen käyttöön. Hintaan kuuluu topparoikkaretken, -eväiden ja ohjauksen lisäksi opastettu kierros Jokioisten Museorautatien Minkiön museovarikkoalueella. Retkeen on mahdollista liittää lisäpalveluina ruokailu ja/tai kahvitus sekä saunominen aidossa rautatieläisten puusaunassa Minkiön asema-alueella.

Varustukseksi topparoikkaretkelle riittävät tukevat kengät sekä säänmukainen ulkoiluvarustus. Vaatteet saattavat ratatyön tuoksinnassa hieman likaantua, joten aivan parhaita ulkoilukamppeita ei kannata päälle laittaa! Järjestäjän puolesta topparoikalle löytyvät tukevat työrukkaset sekä kuumalla kelillä myös juomavettä topparoikan evästystä täydentämään.

Topparoikkaretken hinta enintään 10 henkilön ryhmälle on 659 € (alv. 24%). Lisäpalveluna Minkiön sauna valmiiksi lämmitettynä 125 € (alv. 24%) ja ruokailut/kahvitukset sopimuksen mukaan. Topparoikkaretken osallistujien alaikäraja on 15 vuotta. Retkiä järjestetään sopimuksen mukaan lumettomana ja roudattomana aikana (huhtikuun lopusta lokakuun puoliväliin). Retkiä ei järjestetä sunnuntaisin kesä-elokuussa, jolloin museorautatien museojunat ovat liikenteessä.