Kevään 2017 ensimmäinen tilausjuna ajettiin keväisen aurinkoisessa säässä tiistaina 16.5. 2017. Kyydissä oli joukku iloisia päiväkotilapsia, jotka innoissaan bongasivat radan varren eläimiä. Matkalla nähtiin ainakin: jäniksiä, peura, lokkeja ja kissa, mutta fasaani jäi tällä kertaa näkemättä. Ihastusta herätti myös kuulaan sään ansiosta veturista vaunun ikkunan taakse laskeutunut valkoinen pilvi, joka seurasi junaa koko matkan ajan!

Sivukuva siitä, kun pieni höyryveturi tulossa sillalle sinistä tavasta vasten.
Kevään 2017 ensimmäisen tilausjunan veti Jokioisten Museorautatien H.K. Porter höyryveturi vuodelta 1901. Kuva: Jussi Tepponen 16.5. 2017.

Junaa veti Jokioisten Museorautatien vanhin ajokuntoinen höyryveturi; entisen Äänekoski-Suolahden rautatien H.K. Porter höyryveturi vuodelta 1901. Veturi on märkähöyryveturi, eli sitä ei ole varustettu höyryä lisälämmittävillä tulistimilla. Tämän takia kuulaassa säässä veturista tulee helposti ilmoille hienot valkoiset höyrypilvet.

Jokioisten Museorautatiellä ajetaan tilausjunia ryhmille joulukuun alkuun saakka ja aikatulunmukaisia junia ajetaan sunnuntaisin kesäkuun alusta alkaen, sekä joinain muina tapahtumapäivinä.