Haluatko auttaa höyryveturi Sohvia saamaan uudet vesitankit? Museorautatien ahkera puurtaja, höyryveturi Sohvi valmistui Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus Oy:n (Tampella) konepajalta joulukuun lopussa 1917. Veturin rakennustyöt olivat alkaneet jo tsaarinvallan aikana, mutta vuoden 1917 lakkojen vuoksi Sohvin valmistuminen viivästyi ja Suomikin ehti siinä välissä itsenäistymään. Sohvi teki aktiiviuransa Hyvinkää-Karkkila -rautatiellä, jossa se veti junia vuosina 1918-1967. Vuonna 1969 veturi siirrettiin Forssaan ja ajatus Museorautatiestä oli syntynyt.

Jälkiväritetty valmistajankuva, joss HKR5 höyryveturi on VR:n avotavaravaunun päällä lähdössä tilaajalleen.
HKR 5 höyryveturi jälkiväritetyssä valmistajankuvassaa Tampereella lastattuna VR:n vaunun, jolla se kuljetettiin Hyvinkäälle. Väritys: Benjam Karvonen.

Elokuussa 1971 Sohvi veti Suomen ensimmäisen museojunan Forssasta Humppilaan. Tänä vuonna Sohvi on ollut museojunaliikenteessä jo 50 vuoden ajan. Lisäksi viime joulukuussa tuli ikää mittariin kunnioitettavat 103 vuotta. Vanhus jaksaa edelleen puksuttaa.

Vanhus tarvitsee välillä myös hoivaa ja huolenpitoa. Sohvin 103-vuotiaat, alkuperäiset vesitankit ovat nyt käyttöikänsä päässä ja vaativat uusimista. Koska kyseessä on museoveturi, emmekä halua muuttaa alkuperäistä ulkoasua, saa Sohvi uudet vesitankin alkuperäisten tankkiensa sisälle. Samalla veturin hytti palautetaan alkuperäiseen asuunsa ja Sohvi saa keväällä kauttaaltaan uuden maalipinnan. Hintaa kunnostus- ja muutostöille kertyy yhteensä noin 25 000 euroa.

Mikäli haluat auttaa Sohvia saamaan uudet vesitankit, jolloin Sohvi pääsee taas kesäksi museojunien ahkeraksi vetäjäksi, on Sinulla mahdollisuus lahjoittaa rahaa Sohvin kunnostukseen. Pienikin lahjoitus auttaa ja vie kunnostusprojektia lähemmäksi valmistumista.

Yksityishenkilöiden lisäksi myös yritykset ja yhteisöt voivat halutessaan tukea Sohvin kunnostusta.

Lahjoitukset voi ohjata Museorautatien pankkitilille:

• Museorautatieyhdistys ry.
  • IBAN: FI63 5080 0620 0613 68
  • OKOYFIHH
  • Rahankeräysluvan saaja: Museorautatieyhdistys ry., Kiipuntie 49, 31630 MINKIÖ
  • Varojen käyttötarkoitus: Lahjoituksena saadut varat käytetään museorautatien radan, vetureiden, vaunujen ja rakennusten kunnossapitoon sekä suomalaisen rautatiekulttuuriperinnön säilyttämiseen elävän museon muodossa.
  • Luvan numero: RA/2020/523
Museorautatieyhdistys ja Sohvi kiittävät tuestasi!