Lauantaina 21.8. Museorautatie viettää 50-vuotissyntymäpäiväänsä. Suomen ensimmäinen museojuna ajettiin 21.8.1971 Forssasta Humppilaan.

Jokioisten Museorautatietä ylläpitävän Museorautatieyhdistyksen toiminta perustuu pääosin talkootyöhön, jota on tehty jo puolen vuosisadan ajan. Tämän talkootyön ja sitoutuneiden harrastajien ansiosta olemme saaneet säilymään palan suomalaista teollisuushistoriaa, paikallista kulttuuriperintöä sekä tietenkin Museorautatien elävänä museona.

Mikäli haluat tukea toimintaamme ja samalla onnitella 50-vuotiasta Museorautatietä, pyydämme osoittamaan muistamiset pankkitilillemme:

Museorautatieyhdistys ry
IBAN: FI63 5080 0620 0613 68
OKOYFIHH

Museorautatieyhdistys on kiitollinen kaikista muistamisista, sillä pienikin summa vie toimintaamme taas pykälän verran eteen päin!

Myös yritykset, kunnat, kaupungit ja säätiöt voivat halutessaan onnitella Museorautatietä.

Museorautatieyhdistys ry
Kiipuntie 49
31630 MINKIÖ

Varojen käyttötarkoitus: Lahjoituksena saadut varat käytetään museorautatien radan, vetureiden, vaunujen ja rakennusten kunnossapitoon sekä suomalaisen rautatiekulttuuriperinnön säilyttämiseen elävän museon muodossa.
Luvan numero: RA/2020/5

Höyryveturion vetämöä juna aurinkoisena toukokuun alun päivänä asemalaiturissa. Junassa on tumma umpitavaravunu ja punainen matkustajavaunu.
Ensimmäinen Museorautatie Forssa-Humppilan koeajo Forssasta Jokioisille Jokioisten asemalla toukokuussa 1971. Kuva: Kokoelma Museorautatieyhdistys ry.