Kesäkuun toisena sunnuntaina vietetään Humppilassa Humppilapäivää. Tapahtuman vuoksi ajetaan normaalin Humppila-Jokioinen museojunan lisäksi höyryjunalla Humppilan asemalta erikoisjunia Santavaihteen laavulle. Voit poiketa laavulla vaikka piknikillä ja palata seuraavalla junalla.

Höyryveturin saapuu asemalle. Laituri on täynnä junaa odottavia ihmisiä.
Höyryjuna saapuu Humppilan asemalle. Kuva: Jussi Tepponen.

Museorautatien Humppilan asema-alueella on koko päivän ajan kaikenikäisille suunnattua ohjelmaa: asemapuistossa on tarjolla ilmainen pomppulinna (säävaraus), Mölkky-peli, krokettia sekä mukavaa yhdessäoloa vaikkapa piknikin merkeissä. Aseman raiteistoilla on resiina-ajelua. Aseman kahvila palvelee koko päivän ajan.

Humppilan aseman ja Santavaihteen laavupaikan välillä on kulussa Humppilapäivän höyryveturivetoisia heilurijunia. Päivän ensimmäinen junapysähdys Humppilassa on klo 9.55 ja viimeinen juna lähtee klo 16.20. Heilurijunamatkan hinta on 7 e aikuinen ja 3,5 e 4-12v lapsi. Junassa voi myös matkustaa Jokioisten Museorautatien päiväpiletillä.

Junalla voi matkustaa vaikka Santavaihteen laavulle piknikille ja palata seuraavalla junalla takaisin Humppilaan.

Päivän aikataulussa on myös pidempiä dieseljunamatkoja Minkiölle ja Jokioisille museorautatien normaaliaikataulun mukaisesti.

Junaliikenteen lisäksi Humppilan asemalla on myös kahvio ja rautatiekalustoa näytteillä. Heilurijunan höyryveturi seisoo myös tauoilla Humppilan aseman edessä ja on näytillä yleisölle.

Tervetuloa nauttimaan kanssamme hauskaa kesäpäivää!