Joulu lähestyy ja taas on perinteisen Museorautatieyhdistys ry:n joulukortin aika. Joulukortin on vanhaan tuttuun tapaan tehnyt museorautatien höyryveturinkuljettaja PTJ Koskinen. Kortti on tänäkin vuonna hyvin ajankohtainen.

Vuonna 2022 korona alkoi olla takanapäin, mutta maailmaa vedettiin uusiin kriiseihin. Talvisella Minkiön varikolla museorautatien uskollinen joulukuussa 1917 valmistunut työjuhta entinen Hyvinkää—Karkkila rautatien höyryveturi N:o 5 on kuitenkin päättänyt vetää vastaan.

Piirtäjä kertoo itse, että kortin lähtöidea oli Minkiön viimekesäisen Ratapihan Vahvin voimailukilpailun junanvaunun veto -kilpailu. Sitten mukaan piti saada Ukrainalaisten lasten hupia diktaattoreiden ongelmasta ja ote lipsui viimein vähän. Taustalla vielä Ukrainalais-syntyisen, Suomessakin asuneen, Ilja Repinin maalaus Volgan lautturit jossa Venäjän orjuutetut kiskovat lauttaa. Kari piirsi aikoinaan lautturikuvaan tukeutuvan kuvan jossa itäeuroopan maat vetivät neuvostojohtajia.

Minkiön talvisella varikolla höyryveturi HKR 5 vetää vastaan.
Hyvää Joulua ja Rauhallista Uutta Vuotta 2023 toivottavat Museorautatieyhdistys ry ja Jokioisten Museorautatie. Piirros: PTJ Koskinen 2022.