Jokioisten rautatie täyttää tännä vuonna kokonaiset 125 vuotta. Rautatie avattiin liikenteelle 9.12.1898. Junia oli rakenteilla olevalla radalla tosin kulkenut jo aikaisemmin. Rautatieyhtiön pääomistaja oli Jokioisten kartano ja rautatie oli rakennettu Jokioisten ja Forssan teollisuuden tarpeisiin Turku-Toijala valtion radan kulkiessa Jokioisten ja Forssan ohitse Humppilan kautta.

Höyryjuna aseman edess. Laiturilla ja junan edessä paljon väkeä.
Yksi ensimmäisten vuosien junista Forssan asemalla noin vuonna 1899.

Jokioisten rautatien pituus oli 22,5 km ja se kulki Humnppilan asemalta Minkiön pysäkin ja Jokioisten aseman kautta Forssaan. Matkustajaliikennettä radalla kulki vuoteen 1954 asti ja tavaraliikenne lakkautettiin parikymmentä vuotta myöhemmin, vuonna 1974.

Jokioisten Museorautatien edeltäjä Museorautatie Forssa-Humppila liikennöi museojunia jo Jokioisten rautatien aikana vuosina 1971-73. Radan lakkauttamisen jälkeen käytiin kova taistelu radan säästämisestä ja lopulta museojunaliikenne voitiin jälleen aloittaa purkamiselta säästyneellä Minkiö-Jokioinen -osuudella (6 km) vuonna 1978.

Vuonna 1994 avattiin uudelleen rakennettu Minkiö-Humppila -rata, jolloin museojunaliikennettä voitiin pitkästä aikaa harjoittaa Humppilan ja Jokioisten välillä (14 km). Vuosien saatossa toiminta on laajentunut ja niin vaunuja kuin vetureitakin on tullut lisää. Humppilaan on saatu ihan uusi historiallinen asemarakennus ja Minkiölle uusi korjaamohalli kaluston korjausta ja huoltoa varten.

Kuluvana vuonna 2023 Jokioisten rautatien 125-vuotista taivalta juhlistetaan Jokioisten Museorautatien tapahtumien lomassa. Tapahtumapäiviä ovat:

• Liikennekauden avajaiset, Minkiön mobiilipäivä, su 11.6.
  • Ratapihan vahvin -kilpailu, su 18.6.
  • Minkiön maalaistori, su 2.7.
  • Minkiön elonkorjuutori, la 12.8.
  • Syysajo, la 9.9.
  • Joulupukin Juna, la-su 2.-3.12.
Höyryjuna kiitää kohti kuvaajaa kesäisen kukkaloiston läpi.
Jokioisten Museorautatien höyryjuna halkoo kesäistä kukkaloistoa.

Aikataulun mukaista liikennettä ajetaan tänä vuonna sunnuntaisin kesäkuun toisesta sunnuntaista heinäkuun loppuun (11.6.-30.7.) ja elokuun kolmena ensimmäisenä lauantaisin (5.-19.8.). Vaikka kustannustaso onkin rajusti noussut, päätettiin lippujen hintoja olla korottamatta. Sen sijaan pyritään saamaan säästöjä vähentämällä liikennöityjä kilometrejä. Tämän vuoksi liikenne aloitetaan viikkoa myöhemmin ja lopetetaan viikkoa aikaisemmin kuin ennen. Päätökseen vaikutti osaltaan myös se, että monta vuotta jatkunut korona-aika on vähentänyt huomattavasti aktiivisten, liikenteenhoitoon osallistuvien talkoolaisten määrää.

Liikenteen pienistä leikkauksista huolimatta juhlavuotta on tarkoitus juhlia koko kesä ja alkusyksy sekä päättää juhlat komeasti perinteiseen Joulupukin Junaan, joka ajetaan lähestulkoon päivälleen 125 vuotta sen jälkeen kun liikenne Jokioisten rautatiellä alkoi!

Aikataulut ja tapahtumakalenteri löytyvät täältä!