Seitsemäs joulukuuta ja palataan vielä kerran Humppilan asemalle. Tällä kertaa helmikuuhun 1973 eli aikaan, jolloin Jokioisten rautatiellä kulki vielä tavarajunia ja Museorautatie liikennöi museojunia kesäviikonloppuisin, kun tavaraliikennettä ei ollut.

Karkkilalainen Move21 dieselveturi on tullut Forssasta Humppilaan ja tehtyään hieman vaihtotöitä lähtee hakemaan lavettivaunun päällä kuljetettavaa VR:n avotavaravaunua lavettivaunujen lastausraiteelta Humppilan meijerin vierestä. Päivän kuvaa on hauska verrata joulukuun kolmannen päivän kuvaan, joka on otettu samasta paikasta, mutta lähes 30 vuotta myöhemmin.

Halkokatoksen vieressä on jonkun rautatieläisen polkupyörä, jolla on aamulla tultu töihin. Vaihteet on huolellisesti puhdistettu lumesta ja pyörälle kolatu oma parkkipaikka. Oikealla näkyy Humppilan vanha asema, joka paloi pian kuvan oton jälkeen 18.4.1973. Halkokatos on ainoa kuvan rakennuksista, joka on edelleen olemassa. Kukahan olisi tuolloin tuota uskonut.

Oranssinkeltaiseksi maalattu pieni dieselveturi valkoisen lumen peittämällä kapearaiteisella ratapihalla. vasemmalla puinen punainen halkokatos.Karkkilalainen Move21 dieselveturi painaa JR11 junailijan vaunua kohti lavettiraiteita, josta se on hakemassa lavettivaunua, jonka kuormana on VR:n avotavaravaunu. Kuva: Vesa Venho, helmikuu 1973.
Kommentit
# Humppila oli ennen vilkas asemaTimo 07.12.2020 22:28
Tuolloin 1970-luvun alussa Humppila oli vilkas asema. Paljon oli miehiä töissä sekä valtion, että Forssan radan puolella. Nyt on niin vain kesällä kun höyryjunat kulkee.
Ilmoita ylläpidolle

Sinulla ei ole oikeuksia kommentoida