Yhdeksäs joulukuuta. Pysytään edelleen 1970-luvulla ja talvisissa maisemissa. Radan pitäminen liikennekunnossa vaati talvisin myös radan aurausta ja vaihteiden sekä tasoristeysten puhdistusta lumesta ja jäästä. Jokioisten rautatiellä oli 1970-luvulla kaksi lumiauraa, joista toinen oli Humppilassa ja toinen Forssassa. Kaikissa aurauskuvissa näyttää olevan Forssan aura, joka on edelleen Jokioisten Museorauttaiellä, kuten ensimmäisen päivän kuvasta voi nähdä.

Tämän Forssan auran katon rajaan on lyjykynällä kirjattu kaikki auran käyttöpäivät. Vuosittain rata jouduttiin auraaman kymmenisen kertaa. Vuosi 1970 oli erityisen vaikea, silloin aura oli liikkeellä 24 päivänä!

Kuvassa JR3 Move21 dieselveturi ylittää Loimijokea Forssan laatikkolumiauran kanssa. Oikealla on Jokioisten asema ja vasemmalla Humppilan suunta ja myös vaihde, josta pääsee Siirappitehtaalle, Jokioisten sahan raiteelle ja Ferrarian lanka ja naulatehtaille.

Oranssinkeltaiseksi maalattu pieni dieselveturi laatikkolumiauran kanssa joen ylittävällä korkealla metallipalkkisillalla.JR3 Move21 dieselveturi lumiauran kanssa Jokioisten Loimijoen ylittävällä rautatiesillalla. Kuva: Börje Sällström, noin 1972.
Kommentit
# Harmi, että silta on purettu...Pekka 09.12.2020 12:28
Harmi, että silta aikoinaan purettiin. Olisi komea ilmestys tänäänkin.
Ilmoita ylläpidolle

Sinulla ei ole oikeuksia kommentoida