Kuudestoista joulukuuta. Palataan nyt joen toiselta puolelta Jokioisten teollisuusraiteilta takaisin Jokioisten asemalle. On jälleen kylmä talvipäivä ja lunta on maassa paljon. Tässä arviolta vuonna 1921-23 otetussa kuvassa näkyy Jokioisten aseman vuonna 1912 tehty laajennus vielä hirsiseinäisenä. Yleensä hirsirakennusten annettiin painua muutama vuosi ennen kuon ne verhoiltiin laudoilla. Tässä lienee kuitenkin kulunut jo yli 8 vuotta laajennusosan rakentamisesta, eikä seiniä ole vieläkään laudoitettu.

Aseman aidan vieressä näkyy metallivanteisia öljytynnyreitä, joiden yhden päädystä erottaa tekstit ehkä "LJUS OLJA" ja "NOBEL STANDARD". Nobel-Standard öljy-yhtiö syntyi kesällä 1920, joten kuva lienee silloin aikaisintaan vuodelta 1921. Kakkosraiteella seisoo 120-sarjalainen Jokioisten rautatien avovaunu. Aseman takana näkyvän tavaramakasiini on vielä laajentamatta, joten kuva on otettu viimeistään talvella 1923.

Tavaramakasiinin edustalla näkyy muutama täysi säkki, joissa voisi olla esim koksia, kun säkit on jätetty ulos. Makasiinin aseman puoleisella seinustalla kaksi tyhjää maitotonkkaa odottaa noutajaansa. Kakkosraiteen rajamerkki, joka ilmaisee miten lähelle vaihdetta vaunut voi jättää, töröttää maasta etualalla. Ja aseman oven pielessä näkyy postilaatikko sekä tavaramakasiinin seinässä kylttejä tai mainoksia, joista ei saa selvää.

Vaikka asemalla ei näy junaa tai ihmisiä, kaikki nuo merkit näyttävät, että paikka on todellisuudessa täynnä kuhinaa ja elämää.

Puinen asemarakennus ja tavaramakasiini lumisessa maisemassa. Aseman viereinen raide on tyhjä, mutta seuraavalla raiteella seisoo avotavaravaunu.
Talvinen Jokioisten asema. Junaa ei näy asemalla, mutta isot tavaramäärät kertovat vilkkaasta liikenteestä, Kokoelma Museorautatieyhdistys ry, noin 1921-23.

Sinulla ei ole oikeuksia kommentoida