Entinen Jokioisten rautatien höyryveturi numero 5 eli Orion liikkui ensi kertaa vuoden 1959 jälkeen omin konein Jokioisten radan kiskoilla sunnuntaina 15.10.2006.

Lokakuun alussa Walesista Suomeen tuotu veturi ylöslämmitettiin täyteen 13 kg/cm työpaineeseen lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Ensilämmitystä edeltävällä viikolla veturiin oli asennettu sen alkuperäiset puskinlaitteet sekä mm. jarrujärjestelmä oli muutettu takaisin alkuperäiseksi.

jr5_6

jr5_7

jr5_8

jr5_9

Sunnuntaina aamupäivällä tehdyllä ensikoeajolla Orion veti neljästä matkustajavaunusta koostuvan koejunan Minkiöltä Jokioisiin ja takaisin. Iltapäivällä Orion pääsi jo tositoimiin, kun se veti 8-vaunuisen junan Minkiöltä Humppilaan. Humppilassa osa vaunuista painettiin talvisäilytykseen vaunuhalliin.

Koeajoissa veturinkuljettajana toimi museorautatien varikkomestari Juha-Pekka Viitanen. Veturin lämmittäjänä työskenteli pitkän linjan museorautatieläinen Georg von Pfaler. Orion toimi koeajoissa erinomaisesti.

Vuonna 1972 Jokioisten rautatieltä Iso-Britanniaan myyty veturi on kunnostettu ajokuntoon walesilaisella Welshpool&Llanfari Light Railway -museorautatiellä. Rautatiellä veturi on myös saanut lisänimen Orion.

Videoleikkeitä koeajosta Teemu Virtasen kotisivuilla...