Entinen Jokioisten rautatien höyryveturi numero 5 on palannut lähes 35 Iso-Britanniassa vietetyn vuoden jälkeen kotiinsa Jokioisten Museorautatielle. Museorautatiellä Minkiön tallissa Viitosta odotti Jokioisten Museorautatiellä aktiivikäytössä oleva sisarveturi numero 4.

jr5_4

jr5_1

Welshpool&Llanfair Light Railway -museorautatiellä käytössä ollut veturi saapui Harwichin satamaan perjantaina 29.9. klo 13.30 paikallista aikaa ja kuormattiin Mann Linesin M/S Estradeniin klo 17. Laiva saapui Turkuun tiistaina 3.10. aamulla. Veturi lastattiin autokuljetuslavetille aamupäivän aikana ja siirrettiin iltapäivällä Jokioisille, missä se kosketti kotiratansa kiskoja aplodien saattelemana.

Belgian Nivellesissä Tubizen tehtailla vuonna 1948 tehty veturi ostettiin uutena Jokioisten rautatielle heti sotien jälkeen, kun rautatie oli menettänyt sotakorvausten myöhästymissakkona uusimman ja voimakkaimman, Henschel-merkkisen veturinsa Neuvostoliittoon.

Viitosta käytettiin sen sisarveturin Nelosen kanssa JR:n raskaiden tavarajunien ja vuoteen 1951 myös matkustajajunien vetureina aina 1960-luvulle saakka. JR 5 poistettiin liikenteestä tulipesävaurion vuoksi 1964 ja se oli vuoteen 1972 Jokioisissa sijoitettuna veturin ympärille rakennetussa "veturitallissa".

Tubizen osti 1972 englantilainen yksityishenkilö, jonka tarkoituksena oli kunnostaa Wisbeckiin sijoittamansa veturi ajokuntoon. Omistaja joutui kuitenkin luopumaan veturista, ja Tubizen osti walesilainen Welshpool & Llanfair Light Railway -museorautatie.

WLLR:llä Viitonen seisoi ensin pitkään muistomerkkiveturina, kunnes sitä 1990-luvun puolivälissä alettiin kunnostaa. Veturiin tehtiin uusi tulipesä vanhan ja rikkoutuneen tilalle ja veturi korjattiin muutenkin täysin. Syksyllä 2000 kaikki oli lopulta valmista ja veturi otettiin käyttöön.

Suuren kokonsa ja painonsa vuoksi veturi ei kuitenkaan sopinut hyvin mutkaiselle ja mäkiselle WLLR:n radalle ja vuoden 2006 alussa WLLR ilmoitti halukkuudestaan luopua veturista.

Pitkien neuvottelujen jälkeen Jokioisten Museorautatieltä lähti syyskuun alussa nelihenkinen ryhmä katsomaan ja koeajamaan veturia Llanfairiin Walesiin. Pian tämän jälkeen päästiin sopimukseen veturin hankkimisesta takaisin Suomeen.

Veturi on sijoitettu museorautatielle, mutta sen uusi omistaja on suomalainen yksityishenkilö. Museorautatieyhdistys ry:n ja omistajan välisen sopimuksen mukaan veturia käytetään museorautatien liikenteessä muiden vetureiden tapaan. Yhdistys myös vastaa veturin käyttö- ja ylläpitokustannuksista.

Lue lisää veturin kotimatkasta WLLR:n kotisivuilta!

jr5_2

jr5_3