Joulukalenteri
Jouluaatto ja perinteisen Museorautatieyhdistys ry:n joulukortin aika. Joulukortin on vanhaan tuttuun tapaan tehnyt museorautatien höyryveturinkuljettaja PTJ Koskinen. Kortti on tänäkin vuonna hyvin ajankohtainen.
Joulupukki on lähtenyt liikkeelle Museorautatiellä alkuvuodesta 2020 kunnostetulla aidolla Jokioisten rautatien laatikkolumiauralla. Auraa työntää itseoikeutetusti ensi vuonna 50 vuotta täyttävän Museorautatietoiminnan aloittaja; Hyvinkää-Karkkila rautatien höyryveturi numero 5 eli Sohvi.
Pukilla on lumiaurassa mukana lahjasäkkiensä lisäksi uskolliset tonttunsa käyttämässä auran siipiä ja tietysti myös Petteri, joka moikkaa puun oksalla istuvaa ystäväänsä.
Lumen auraamisen sijaan pukki on valjastanut junansa auraamaan koronavirukset pois tieltä. Auraa työntävä Sohvi desinfioi vielä hukkaputkesta suihkuavan höyryn avulla virukset, joten tartuntavaaraa ei ole ja kaikki lapset ja lapsen mieliset voivat huoletta päästää pukin sisään tuomaan joululahjoja!
Yksi yö jouluun ja vuoden pimein päivä on selätetty! Joulupukki valmistuu jo huomiselle matkalleen ja on lumen puutteen vuoksi päättänyt lähteä matkaan junalla. Ja pukille ei käykään ihan mikä tahansa juna, vaan hän päättänyt hypätä aidon Jokioisten Museorautatien höyryjunan kyytiin.
Joulupukki konduktöörinvaunun päätysillalla ikuistettiin vuoden 2017 Joulupukin Junassa. Tänä vuonna ei joulupukin junaa pystytty koronaepdemian vuoksi liikennöimään, mutta tämän joulukalenterin mukana jokainen on päässyt kuitenkin pienelle talviselle juna- ja aikamatkalle Jokioisten rautatiellä.
Kahdeskymmenestoinen joulukuuta. Kaksi yötä jouluun. Nyt on aika ihailla Humppilan uutta asemarakennusta jouluvalaistuksessa. Asema, joka on entinen Riipan pysäkkirakennus Pohjanmaalta Kokkolan läheltä tuotiin Humppilaan jokseenkin tarkalleen kaksi vuotta sitten. Siitä alkoi aseman kova remontointi, joka kesti reilut kuusi kuukautta ja asema vihittiin käyttöön kesäkuussa 2019. Samalla myös avattiin kunnostettu Humppilan aseman puisto.
Kuvassa asemarakennus näyttää siltä kuin se olisi ollut aina tällä paikalla. Perinteiset joulukynttilät ikkunalla ja pieni lumipeite luovat kuvaan aitoa joulun tunnelmaa. Kuvaajan selän takana oleva aseman kuusi on myös jouluvalaistu, kuten monena vuotena ennenkin. Nyt voi jo melkein hengähtää ja antaa joulun vain tulla.
Kahdeskymmennes ensimmäinen joulukuuta. Ei vielä lähdetä Minkiön asemalta, vaan jäädään ihailemaan talvista asemamiljöötä. Talvella viimeistään joulupukin junan ajettua ajonsa ja lumen peittäessä maan Museorautatie vaipuu talviuneen. Aherrus tosin jatkuu sisällä korjaamohallissa kuin joulupukin pajassa konsanaan. Vaunuja ja vetureita korjataan ja huolletaan jo kovaa vauhtia kesää varten.
Tämän talven isoina projekteina on höyryveturin HKR5 eli Sohvin vesitankkien korjaaminen, veturin halkobunkkerin palauttaminen alkuperäiseen asuun, veturin koneiston korjaukset ja huollot sekä veturin maalaus. Toinen iso projekti on alkuperäiselle alustalle rakennettavan Jokioisten rautatien matkustajavaunun toisen replikan saaminen valmiiksi.
Mutta ulkona Minkiön asema nukkuu talviunta ja ratapihalla olevat avotavaravaunut ja ratapihan raiteet peittyvät lumeen. Vielä on kevääseen aikaa, mutta jo huomenna päivä alkaa pidentymään, eli kevättä kohti ollaan jo kohta menossa!
Kahdeskymmennes joulukuuta ja neljäs adventtisunnuntai. Neljä päivää jouluun. Pysytään vielä Minkiön asemalla, josta vuosien kuluessa on tullut Jokioisten Museorautatien toiminnan keskus ja aktiivinen museovarikko. Palataan ajassa kolmantena päivänä joulukuuta kuvattuun ruskajunaan, jonka lumisade yllätti vajaa parikymmentä vuotta sitten lokakuussa 2002.
Kuvassa juna on juuri ylittämässä Kiipuntien tasoristeystä matkalla Jokioisista Minkiölle. Junaa vetää Museorautetietoiminnan aloittanut höyryveturi HKR5 "Sohvi". Veturin karja-auran siivistä on hyötyä veturin puskiessa Kiipuntien tasoristeyksen yli.
Kyseisen ruskajunan ensimmäisellä lähdöllä sattui tapaus, jonka junan konduktööri varmaan muistaa vieläkin. Junan lähtiessä Minkiöltä Humppilaan päin pyyhkäisi aseman kulmalla kasvavan koivun lumen painama oksa lumet konduktöörinvaunun katolta vaunun päätysillalla seisovan konduktöörin niskaan. Kylmä ja pirteä alku päivän junailuille!