Jouluaatto. Tämän vuoden joulukalenteri päättyy kuvaan, jossa tänä vuonna Jokioisten Museorautatiellä peruskorjauksesta valmistunut Schöma dieselveturi (Schöma 3151/1969) on vielä kaupallisessa liikenteessä. Kuvassa Nokia Oy:n Nokian selluloosatehtaan liikennettä joulukuussa 1971. Veturin kokoon nähden vaunut näyttävät varsin kevyiltä.

Vihreä dieselveturi joen rannalla kulkevalla radalla. Veturin takana näkyy tehdas ja kaartuu suuri silta.
Nokia Oy:n Nokian selluloosatehtaan liikennettä joulukuussa 1971. Kuva: Reino Kalliomäki, joulukuu 1971.

Joulun aaton aattona poikkeamme kapeilta raiteilta täysin raiteittoimalle radalle, eli insinööritermein voidaan sanoa raideleveyden lähestyvän nollaa. Nuortin konesavotta 1913–1916 eli Samperin savotta Lapissa oli Suomen ensimmäinen konevoimin tehty isompi savotta. Siellä konevoiman oli kaksi kapeilla telaketjuilla kulkevaa Phoenix Centipede -höyryveturia (Phoenix xxx/1913). Kuvassa höyrysavotan veturi isojen tukkirekien ja miesten kanssa jäätiellä.

Telaketjuvetoinen höyryveturi jäätiellä hankien keskellä. Veturin perässä isoilla tukilla lastattuja rekiä.
Phoenix Centipede telaketjuhöyryveturi Nuortin konesavotalla. Kuva: Kokoelma MRY, 1913-16.

Kurkistetaan vielä kerran ennen joulua Loviisa-Vesijärvi rautatielle. Tämän päivän kuvassa on Upo uusi moottorivaunu talvimaisemassa jäähdytin huolellisesti peitettynä, rahastaja Berit Sjöstrand seisoo rapulla oviaukossa.jäähdytin huolellisesti peitettynä, rahastaja Berit Sjöstrand seisoo rapulla oviaukossa.

Puukorinen moottorivaunu hankien keskellä. Oviaukossa seisoo nuori nainen.
Loviisan rautatien upo uusi moottorivaunu talvimaisemassa. Kuva: Pentti Kähärän kokoelma, 1947.

Tänään on vuorossa näkymä Viipurin läänin Ruskealassa olleesta marmorilouhoksesta, jossa louhijoiden työtä ovat tarkastamassa neljä johtajiin tai omistajiin kuuluvaa miestä. Louhitun tavaran ylös kuljetusta varten on huolellisesti rakennettu raide lankutuksineen jota myöten vinssillä juuri vedetään paria kuuppavaunua.

Kivilouhos, josta johtaa ylös jyrkkä vaijerivetoinen kapearaiteinen rata, jossa kuormattuja kuuppavaunuja nousemassa ylös. Joka puolella hyvin pukeutuneita herroja.
Ruskealan marmoriilouhos. Kuva: Olavi Kilpiön hankinta, 1898.

Nyt on vuorossa Kuusankosken-Voikan rautatie. Kuvassa konduktööri Aholin poseeraa KVR:n matkustajavaunun edessä. Vaunu on toinen kahdesta vanhimmista matkustajavaunuista. Uudemmista matkustajavaunuista kaksi on nykyisin Jokioisten Museorautatiellä.

Matkustajavaunu, jonka edessä asemalaiturilla seisoo junan konduktööri.
Konduktööri Aholin ja toinen KVR:n vanhimmista matkustajavaunuista. Kuva: UPM Kymmene keskusarkisto 2.18, 1929.

Tämän päivän kuvassa ollaan Konnunsuon-Muukon rautatiellä. Konnunsuon keskusvankilan omistama moottoriveturi "Rutku". Veturin perässä olevassa vaunussa kuljetettiin vankien tavaroita sekä muita pieniä tavaroita.

Pieni dieselveturi vetää pientä kulmikasta matkustajavaunua. Veturissa poseeraa kuljettaja ja matkustajavaunun portailla junan konduktööri.
Konnunsuon keskusvankilan omistama moottoriveturi "Rutku" Kuva: Erkki Einolan hankinta, 1927-28.

Syyskuun alussa 1967 olivat Hyvinkään-Karkkilan rautatien viimeiset hetket käsillä. Kuvassa Hyvinkää-Karkkila rautatien viimeinen yleisen liikenteen tavarajuna, jota vetää höyryveturi HKR 5 (Tampella 289/1917).

Höyryveturin vetämä tavarajuna.
Hyvinkää-Karkkila rautatien viimeinen tavarajuna Kuva: Börje Sällström, 1.9.1967.

Syksy on metsästyksen aikaa ja oheinen kuva on Vaherjoelta Syskyjärvi - Vaaherjoki metsäradalta. Metsäradalla on tietenkin käyty metsästämässä ja tässä kuvassa lienee jahtiseurue, edessä on kaksi koiraa ennen matkalaukkua. Vaunua vetää Vaherjoen höyryveturi Krauss (4769/1902).

Höyryveturin vetämä juna, jonka avovaunussa miehiä ja koiria matkustamassa.
Metsäradalla on tietenkin käyty metsästämässä ja tässä kuvassa lienee jahtiseurue. Kuva: Olavi Kilpiön hankinta, 1920-luku.

Kesäkuvien lopuksi siirrymme Outokuummun-Juojärven rautatielle. Kuvassa radan kaksi Kolomnan valmistamaa tyypin 86 höyryveturia koeajolla. Toisen Pitäjänmäen radan numero lienee ollut veturiin vielä maalattu H. 313. (roomalaisin kirjaimin N. 313.) Toisen edessä ratapöllillä seisoo tyttö valkoisessa mekossa. Kuvan takana teksti: "Veturit koeajolla".

Kaksi höyryveturia, joista toisen edessä tyttö valkoisessa mekossa.
Outokuummun-Juojärven rautatien veturit koeajolla. Kuva: Outokummun keskusarkisto, kesä 1918.

Vielä muistelemme menneitä kesiä. Pankakosken radalla junia käytettiin myös heinätöissä. Kuvassa veturi numero 1 (Krauss 3582/1897) heinäjunassa. Veturi oli käytössä 1897-1917. Veturi kulki ensimmäistä kertaa Pankakosken radalla 15.7.1897. Kuvan takana teksti: "Veturi numero 1 heinäjunassa, Krauß 0-6-0 UTT"

Höyryveturin vetämä juna, jonka vaunuihin lastataan heinää.
Pankakosaken radan veturi numero 1 heinäjunassa. Kuva: Pankakosken arkisto, kesä 1900-luvun alussa.

Nyt olemme kesäisellä Harvialan metsäradalla. Vanajan seurakunnan pikkujunaretkeltä otettu henkilöpotretti. Veturissa vasemmalla lämmittäjä Toivo Liljedahl ja kuljettaja Kustaa Tulonen. Oikealla, veturin edessä oikealta konduktööri Vilho Koivuniemi, työnjohtaja Lauri Riipinen, rovasti H.A. Soila, liikennepäällikkö Leijon ja kolme tuntematonta. Kuva saattaisi olla viimeiseltä radalla tehdyltä seurakunnan kesäretkeltä v 1954. Höyryveturi on Harvialan metsäradan veturi n:o 2 (Tampella 256/1916).

Höyryveturi, jonka edessä joukko ihmisiä pyhäpuvuissa.
Vanajan seurakunnan pikkujunaretkeltä otettu henkilöpotretti. Kuva: A. Hyvärinen, kesä 1954.

Tänään on vuorossa kesäinen kuva Mäntän rautatieltä. Kaksi hevosta vetämässä raskasta polttopuulla kuormattua vaunua proomurannasta Sassin puutavarapihalle vuonna 1943. Lastissa oleva vaunu on no 32.

Hevonen vetää koivupuilla lastattua rautatievaunua järven rannassa. Ympärillä neljä miestä.
Kaksi hevosta vetämässä raskasta polttopuulla kuormattua vaunua proomurannasta Sassin puutavarapihalle. Kuva: Metsävalistuststo, kesä 1943.

Kausalan—Leininselän rautatie on jo niin valmis, että se avataan väliaikaiselle liikenteelle kesäkuun 1 p:nä. Leininselän rannalta jatkuu liike laivateitse litin ja Jaalan kirkonkylien kautta Voikkaan (Kauppalehti 18.5.1910). Veturi no 1, Orenstein & Koppel (3722/1910), ja ainakin kaksi radan matkustajavaunuista asemalaiturilla. Oikealla oleva rakennus on yhdistetty asema ja II ja III lk:n ravintola.

Höyryveturin vetämä juna pienellä kesäisellä asemalla. Asemalla paljon naisia ja miehiä juhlavaatteissa.
Veturi no 1 ja ainakin kaksi radan matkustajavaunuista asemalaiturilla. Oikealla oleva rakennus on yhdistetty asema ja II ja III lk:n ravintola. Kuva: Kokoelma Reijo Kalliomäki, 1.6.1910.

Juhannuksena veturit ja vaunut koristeltiin koivunoksilla. Siirymme Itä-Suomeen Pankakosken radalle, jossa 1920-luvulla kyseisen radan veturi N:o 3, Tampella (212/1913), on saanut juhannuskoristeet. Veturin päällä loikoilee veturinkuljettaja Toivo Pulli.

Koivunoksilla koristeltu pieni höyryveturi, jonka edessä seisoo nuori poika ja vesitankin päällä makaa nuori mies.
Veturi N:o 3 juhannuskoristeltuna. Kuva: Eino Pyykkö, 1920-luku.

Tämän joulukalenterin vappukuva tulee Jokioisten rautatieltä. Kuvassa on JR 3 (VMT 67/1948) dieselveturin vetämä radan purkujuna Forssassa. Menossa on vapputauko Forssa-Jokioinen radan purkuhommissa. Viimeinen juna Forssasta!

Oranssin dieselveturin vetämä juna seisoo aurinkoisessa kevätsäässä.
JR 3 dieselveturin vetämä radan purkujuna Forssassa. Kuva: Pekka Viitamäki, 1.5.1974.

Sitten käydään pohjoisempana Eskolan metsäradalla katsomassa miltä kevät siellä näyttää. Kuvassa terävänpään terävimpänä ollut Pentti Toivanen resiinan kanssa Vanhalammilla toukokuussa 1960-luvun alussa. Pentti Toivasen osaksi jäi hoitaa Eskolan metsäradan alasajo. Toivanen kertoi, että hänet palkattiin lopettamaan metsärata. Työ kesti vain useita vuosia.

Mies istuu kapearaiteisen radan sivussa koivupinon vieressä olevan kevyen moottoriresiinan päällä. Taustalla näkyy vielä hieman lunta radan vieressä
Pentti Toivanen resiinan kanssa Vanhalammilla toukokuussa 1960-luvun alussa. Kuva: Niilo Isokangas, toukokuu 1960 tai 1961.

Kevättä kohden mennään ja vuorossa on kapearaiteisen Loviisa-Vesijärven rautatien viimeinen kevät. Kapearaideliikenteen loputtua 19.4.1960 koottiin vetokalusto Lahteen myyntiä tai romutusta varten. Kuvassa höyryveturi numero 7 (O&K 9454/1921) ja lumiaura Lahden Seudun Meijeriosuuskunnan rakennuksen kohdalla.

Kiiltävä höyryveturi ja laatikkolumiaura ratapihalla.
Höyryveturi numero 7 ja lumiaura Lahden Seudun Meijeriosuuskunnan rakennuksen kohdalla. Kuva: Pentti Kähärä, 20.4.1960.

Nyt siirrytään jo kevättalven tunnelmiin Riihimäen-Lopen rautatielle. Kuvassa on koeajoihin lainattu Dyckerhoff (92106/1937) moottoriveturi ratapenkalla kyljellään Riihimäestä päin katsottuna. Henkilöt oikealta lukien: Gunnar Markio, veturin päällä edessä Aarno Markio ja hänen takanaan A. Riuttan serkku Viljo Nieminen. Takana vasemmalla Kaile Juurinen. Apuveturi on tullut Santamäeltä päin.

Moottoriveturi lumisessa maisemassa kaatuneena ratapenkalle kyljellään. Miehet istuvat veturin päällä ja seisoskelevat sen vieressä.
Koeajoihin lainattu Dyckerhoff moottoriveturi ratapenkalla kyljellään Riihimäestä päin katsottuna. Kuva: Asser Riutta, 5.4.1947.

Itsenäisyyspäivänä siirrytään Ylä-Syvärin kenttäradalle. Kuvassa radan avajaisten juhlajunan koristettu veturi n:o 3 (Podolsk 159 330 / 1938) taustalla. Miehet totisina katsovat kuvaajaa kohden. Toinen oikealta voisi olla ltn Rauno Mäkinen, radan lkp. Rata valmistui 11.2.1944 ja radan vihkiäiset olivat 19.2.1944.

Höyryveturi lumisessa maisemassa ja sotilaita sen edessä.
Ylä-Syvärin kenttäradan avajaisten juhlajunan koristettu veturi taustalla. Miehet totisina katsovat kuvaajaa kohden. Kuva: kokoelma Olavi Kilpiö, Pajusuo, 19.2.1944.

Jatketaan kevättalvessa ja siirrytään Loviisa-Vesijärvi rautatielle. Kuvassa Porlammin, Porlom, pysäkki kevättalvella lumien keskellä. Ratavartija Halme liikkeellä erittäin pelkistetyn resiinan kanssa. Pysäkkirakennukseen on lisätty tuulikaappi.

Ratavartihja koilmipyöräresiinalla asemarakennuksen edessä lum isessa maisemassa.
Porlammin, Porlom, pysäkki kevättalvella lumien keskellä. Kuva: kokoelma Pentti Kähärä, 1950-luku.

Pysytään vielä helmikuussa ja siirrytään nyt Jokioisten rautatielle ja vuoteen 1968. Tämän päivän kuvassa JR 4 (Tubize 2365/1947) höyryveturi tekee vaihtotöitä Humppilan siirtokuormausalueella hyvin talvisessa kuvassa. Umpitavaravaunun 64 pääty näkyy myös kuvassa.

Höyryveturi tekee vaihtotöitä asemalla lumisessa maisemassa
JR 4 höyryveturi tekee vaihtotöitä Humppilan siirtokuormausalueella hyvin talvisessa kuvassa. Kuva: Pekka Viitamäki, 27.2.1968.

Tammikuulta siirrytään helmikuulle ja Riihimäen-Lopen rautatielle. Kuvassa viimeinen yleisen liikenteen tavarajuna on Sipilän talon helmikuussa 1952. Juna vetää Riihimäen-Lopen rautatien veturi n:o 2 (Tampella 177/1911).

Höyryveturi vetää umpitavaravaunuista koostuvaa tavarajunaa lumisessa maisemassa.
RLR:n viimeinen yleisen liikenteen tavarajuna on Sipilän talon helmikuussa 1952. Kuva: Asser Riutta, 1.2.1952.

Toinen joulukuuta ja pysytään vielä alkuvuoden talvisissa maisemissa. Kuvassa Jokioisten Museorautatien Hyvinkään-Karkkilan rutatien höyryveturi N:o 5 (Tampella 289/1917)saapumassa VR:n Hyvinkään konepajalle peruskorjaukseen tammikuussa 1979.

Höyryveturi rekka-auton lavetilla tiilisen teollisuusrakennuksen edessä.
HKR5 höyryveturi saapumassa VR:n Hyvinkään konepajalle peruskorjaukseen tammikuussa 1979. Kuva: Börje Sällström, 16.1.1979.

Ensimmäinen joulukuuta ja Jokioisten Museorautatien joulukalenteri avautuu. Hyvinkään-Karkkilan rautatien veturi numero 4:n (Tampella 179/1911) vetämä juna on saapumassa Vaskijärvelle. Junan loppupää ei ole vielä kaarteen takia näkyvissä. Huomenna joulupukin junaa vetää tämän veturin sisarveturi Hyvinkään-Karkkilan rautatien höyryveturi numero 5.

Höyryveturi höyryää asemalla lumisessa maisemassa
Hyvinkään-Karkkilan rautatien veturi numero 4:n vetämä juna on saapumassa Vaskijärvelle. Kuva: Museorautatieyhdiostys ry arkisto, 1960-luvun alkupuoli.